Τα μέτρα
ψηφίστηκαν με ισχνή πλειοψηφία 153 βουλευτών αλλά η Ελλάδα δεν έχει
διασωθεί, κέρδισε χρόνο αλλά δεν έχει διασωθεί. Παρά το σαθρό πολιτικό
κλίμα με την ΔΗΜΑΡ να δηλώνει παρών, και να διαγράφονται 7 βουλευτές 6
από το ΠΑΣΟΚ και 1 από την ΝΔ ήταν αναμενόμενο και προεξοφλημένο ότι θα
ψηφιστούν τα μέτρα του πολυνομοσχεδίου.
Ωστόσο η κυβέρνηση εξέρχεται στην κυριολεξία πληγωμένη και πλέον είναι κυβέρνησης οριακής πλειοψηφίας.
Μπορεί η ΔΗΜΑΡ να ψηφίσει τον προυπολογισμό αλλά θεωρητικά θα ανακτήσει το κύρος της η κυβέρνηση.
Το ερώτημα παραμένει πως η ΔΗΜΑΡ θα στηρίξει μια κυβέρνηση που θα εφαρμόσει τα μέτρα που η ίδια δεν ψήφισε;
Εγείρεται μείζον πολιτικό ζήτημα....
Σε πολιτικό επίπεδο η κυβέρνηση πλέον θα έχει πρόβλημα φθοράς καθώς οι ισορροπίες είναι εύθραυστες.
Η ψηφοφορία για τα μέτρα προκαλεί μείζον πολιτικό πρόβλημα. Η κυβέρνηση βρίσκεται σε οριακά επίπεδα είναι σχεδόν στον αέρα.
Όμως τα μέτρα ψηφίστηκαν.
Το ζήτημα είναι να εφαρμοστούν καθώς εκεί πάσχει μόνιμα η δημόσια διοίκηση από μια κοινωνία σχεδόν κατεστραμμένη.
Όμως κατά την εφαρμογή θα διαπιστωθεί ότι η χρεοκοπία είναι μη αναστρέψιμη.
Προσεχώς θα διαπιστωθεί ότι τα νέα μέτρα λιτότητας γεννούν μεγαλύτερη ύφεση και θα οδηγήσουν σε ακόμη μεγαλύτερο αδιέξοδο την οικονομία και στο τέλος σε χρεοκοπία.
Ο προϋπολογισμός θα ψηφιστεί και η κυβέρνηση θα λάβει ψήφος εμπιστοσύνης.
Η Τρόικα και γενικότερα η ΕΕ επειδή δεν είναι έτοιμες για άτακτη χρεοκοπία της Ελλάδος και διαβλέποντας το πολιτικό αδιέξοδο στην χώρα θα στηρίξουν την Ελλάδα με ένα πακέτο 4 μέτρων.
Τα μέτρα, η ψήφιση του προϋπολογισμού και βεβαίως οι θετικές πρωτοβουλίες της ΕΕ ώστε να καταστήσει βιώσιμο το ελληνικό χρέος θα δημιουργήσουν μια εντύπωση διάσωσης της Ελλάδος.
Η Ελλάδα θα κερδίσει χρόνο αυτό θα συμβεί αλλά δεν θα έχει διασωθεί. Ο κίνδυνος της χρεοκοπίας θα επανεμφανιστεί επικίνδυνα σύντομα.
Σύντομα θα αποδειχθεί ότι χρειάζεται μεγάλο haircut στο χρέος κυρίως στο νέο χρέος στα δάνεια του επίσημου τομέα.
Το νέο haircut θα ξεπεράσει το 50% αλλά δεν θα αφορά μόνο τα νέα δάνεια αλλά και τα παλαιά ειδικά αυτά που κατέχουν οι Κεντρικές Τράπεζες και ειδικά η ΕΚΤ.
Ειδικά για την ΕΚΤ διερευνάται τρόπος να ξεπεραστεί η μόνιμη άρνηση να δεχθεί haircut στο νέο χρέος που κατέχει.
Η Ελλάδα δεν διασώζεται με όρους οικονομικούς.
Δυστυχώς τα οικονομικά μεγέθη είναι ξεκάθαρα.
Προ του PSI+ της συμμετοχής των ιδιωτών στην αναδιάρθρωση του χρέους όπου οι επενδυτές υπέστησαν τεράστιες ζημίες και θεωρητικά η Ελλάδα ωφελήθηκε με 105 δις ευρώ το χρέος ως προς το ΑΕΠ ήταν 170% και το ΑΕΠ 222 δις ευρώ.
Το 2013 το χρέος προς το ΑΕΠ θα είναι 190% και το ΑΕΠ περίπου 180 δις ευρώ.
Δηλαδή το χρέος αυξήθηκε σε ποσοστιαία βάση γιατί μειώθηκε δραστικά το ΑΕΠ κατά 40 δις ευρώ.
Ότι η Ελλάδα κέρδισε από το PSI+ που με πραγματικούς όρους δεν ξεπέρασε τα 26 δις ευρώ και όχι 105 δις το έχασε από την μεγάλη μείωση του ΑΕΠ λόγω της ύφεσης.
Σωρευτικά θα ξεπεράσει το 26% η ύφεση στην Ελλάδα εξέλιξη που με μαθηματική ακρίβεια οδηγεί σε αδιέξοδο την χώρα.
Ωστόσο ακόμη και αν υπάρξει ένα καθολικό haircut που θα το πληρώσουν και οι φορολογούμενοι πολίτες η Ελλάδα δεν θα διασωθεί αν δεν υπάρξει ανάκαμψη του ΑΕΠ ώστε να παράγεται νέος πλούτος και να δημιουργεί πρωτογενή πλεονάσματα.
Το πακέτο λύσεων που θα προταθεί για την Ελλάδα
Χρονοδιαγραμματικά υπάρχει αντικειμενικό πρόβλημα καθώς το Eurogroup στις 12 Νοεμβρίου θα βρεθεί στον αέρα αν μέχρι τότε δεν έχει επισημοποιηθεί η έκθεση της Τρόικα.
Το ιδανικό σενάριο θα ήταν η έκθεση προόδου της Τρόικα να επισημοποιηθεί έως τα τέλη της εβδομάδας αλλά το πιθανότερο είναι να δημοσιοποιηθεί έως τις 16 Νοεμβρίου.
To πιθανό σενάριο είναι να κλειδώσουν τα μέτρα για την Ελλάδα και η δόση στις 22 και 23 Νοεμβρίου.
Η Ελλάδα βρίσκεται σε οριακά σημεία ωστόσο η ΕΕ φαίνεται να έχει μελετήσει ένα πακέτο λύσεων – διευκολύνσεων για την Ελλάδα που θα περιλαμβάνει…..
1)Επαναγορά χρέους. Θα τεθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων αλλά δεν είναι σαφές αν θα ανακοινωθεί κάτι σε αυτή την φάση.
Όμως θα καταστεί σαφές ότι η ΕΕ στηρίζει ένα σχέδιο επαναγοράς χρέους από την Ελλάδα.
Θα χρησιμοποιήσουν μέρος των κεφαλαίων του ΤΧΣ ή το ESM θα δανείσει την Ελλάδα για να αγοράσει σε χαμηλότερες τιμές τα νέα ελληνικά ομόλογα που εμφανίζουν μέση τιμή οι 20 εκδόσεις περίπου 25 μονάδες βάσης.
Στην λήξη τους η Ελλάδα θα πληρώσει τους κατόχους με ονομαστική αξία 100 μονάδες βάσης ενώ τώρα βρίσκονται στις 25 μονάδες βάσης.
Αν λοιπόν τα αγοράσει στις 50 ή 60 ή 70 μονάδες βάσης κερδίζει την διαφορά μεταξύ τιμής κτήσης και αρχικής έκδοσης δηλαδή της ονομαστικής αξίας.
Αν υποθέσουμε ότι έχει εκδώσει ομόλογα 10 δις και η τρέχουσα αξία τους είναι 2,5 δις ευρώ και λόγω της επαναγοράς οι τιμές των ομολόγων αυξηθούν π.χ. στις 60 μονάδες βάσης τότε θα αγοράσει τα 10 δις ευρώ με 6 δις ευρώ άρα θα έχει κερδίσει 4 δις ευρώ.
Όμως θα χρειαστεί να δανειστεί 6 δις για να μπορέσει να επαναγοράσει τις εκδόσεις του το ελληνικό δημόσιο.
2)Με δεδομένο ότι τι κόστος για μια χώρα που έχασε 42 δις ευρώ στον ΑΕΠ σε πραγματικούς όρους είναι υψηλό στην εξυπηρέτηση των νέων δανείων θα προταθεί να μειωθούν μεταξύ 2,5% με 3%.
3)Θα επιτραπεί στην Ελλάδα να εκδίδει περισσότερα έντοκα.
Μέχρι τώρα για να καλύψει τις βραχυχρόνιες ανάγκες έχει εκδώσει 15 δις ευρώ σε έντοκα.
Επίσης λήγουν και έντοκα προσεχώς 3μηνης διάρκειας τα οποία μπορεί να παραταθεί η περίοδο αποπληρωμής τους.
Δεν αποκλείεται τα 15 δις ευρώ σε έντοκα να αυξηθούν στα 25 δις ευρώ.
4)Έχει αποφασιστεί και η ΕΚΤ φέρεται να διάκειται θετικά να καταβάλλει στην Ελλάδα όλο το κέρδος μεταξύ τιμών κτήσης και ονομαστικής αξίας στην λήξη τους.
Η ΕΚΤ και Εθνικές Κεντρικές Τράπεζες κατέχουν 56 δις ευρώ ελληνικού χρέους.
Η ΕΚΤ διέθεσε 37 δις ευρώ για να αγοράσει στις 70 μονάδες βάσης ελληνικό χρέος ονομαστικής αξίας περίπου 48 δις ευρώ.
Η διαφορά των 11 δις ευρώ που είναι μεταξύ τιμών κτήσης και ονομαστικής αξίας είναι το κέρδος το οποίο η ΕΚΤ θα το καταβάλλει στην Ελλάδα κάθε φορά που λήγει ένα ομόλογο.
Το 2014 π.χ. λήγουν 10 δις ευρώ της ΕΚΤ και Κεντρικών Τραπεζών.
Πέτρος Λεωτσάκος
ΠΗΓΗ:www.bankingnews.gr
Ωστόσο η κυβέρνηση εξέρχεται στην κυριολεξία πληγωμένη και πλέον είναι κυβέρνησης οριακής πλειοψηφίας.
Μπορεί η ΔΗΜΑΡ να ψηφίσει τον προυπολογισμό αλλά θεωρητικά θα ανακτήσει το κύρος της η κυβέρνηση.
Το ερώτημα παραμένει πως η ΔΗΜΑΡ θα στηρίξει μια κυβέρνηση που θα εφαρμόσει τα μέτρα που η ίδια δεν ψήφισε;
Εγείρεται μείζον πολιτικό ζήτημα....
Σε πολιτικό επίπεδο η κυβέρνηση πλέον θα έχει πρόβλημα φθοράς καθώς οι ισορροπίες είναι εύθραυστες.
Η ψηφοφορία για τα μέτρα προκαλεί μείζον πολιτικό πρόβλημα. Η κυβέρνηση βρίσκεται σε οριακά επίπεδα είναι σχεδόν στον αέρα.
Όμως τα μέτρα ψηφίστηκαν.
Το ζήτημα είναι να εφαρμοστούν καθώς εκεί πάσχει μόνιμα η δημόσια διοίκηση από μια κοινωνία σχεδόν κατεστραμμένη.
Όμως κατά την εφαρμογή θα διαπιστωθεί ότι η χρεοκοπία είναι μη αναστρέψιμη.
Προσεχώς θα διαπιστωθεί ότι τα νέα μέτρα λιτότητας γεννούν μεγαλύτερη ύφεση και θα οδηγήσουν σε ακόμη μεγαλύτερο αδιέξοδο την οικονομία και στο τέλος σε χρεοκοπία.
Ο προϋπολογισμός θα ψηφιστεί και η κυβέρνηση θα λάβει ψήφος εμπιστοσύνης.
Η Τρόικα και γενικότερα η ΕΕ επειδή δεν είναι έτοιμες για άτακτη χρεοκοπία της Ελλάδος και διαβλέποντας το πολιτικό αδιέξοδο στην χώρα θα στηρίξουν την Ελλάδα με ένα πακέτο 4 μέτρων.
Τα μέτρα, η ψήφιση του προϋπολογισμού και βεβαίως οι θετικές πρωτοβουλίες της ΕΕ ώστε να καταστήσει βιώσιμο το ελληνικό χρέος θα δημιουργήσουν μια εντύπωση διάσωσης της Ελλάδος.
Η Ελλάδα θα κερδίσει χρόνο αυτό θα συμβεί αλλά δεν θα έχει διασωθεί. Ο κίνδυνος της χρεοκοπίας θα επανεμφανιστεί επικίνδυνα σύντομα.
Σύντομα θα αποδειχθεί ότι χρειάζεται μεγάλο haircut στο χρέος κυρίως στο νέο χρέος στα δάνεια του επίσημου τομέα.
Το νέο haircut θα ξεπεράσει το 50% αλλά δεν θα αφορά μόνο τα νέα δάνεια αλλά και τα παλαιά ειδικά αυτά που κατέχουν οι Κεντρικές Τράπεζες και ειδικά η ΕΚΤ.
Ειδικά για την ΕΚΤ διερευνάται τρόπος να ξεπεραστεί η μόνιμη άρνηση να δεχθεί haircut στο νέο χρέος που κατέχει.
Η Ελλάδα δεν διασώζεται με όρους οικονομικούς.
Δυστυχώς τα οικονομικά μεγέθη είναι ξεκάθαρα.
Προ του PSI+ της συμμετοχής των ιδιωτών στην αναδιάρθρωση του χρέους όπου οι επενδυτές υπέστησαν τεράστιες ζημίες και θεωρητικά η Ελλάδα ωφελήθηκε με 105 δις ευρώ το χρέος ως προς το ΑΕΠ ήταν 170% και το ΑΕΠ 222 δις ευρώ.
Το 2013 το χρέος προς το ΑΕΠ θα είναι 190% και το ΑΕΠ περίπου 180 δις ευρώ.
Δηλαδή το χρέος αυξήθηκε σε ποσοστιαία βάση γιατί μειώθηκε δραστικά το ΑΕΠ κατά 40 δις ευρώ.
Ότι η Ελλάδα κέρδισε από το PSI+ που με πραγματικούς όρους δεν ξεπέρασε τα 26 δις ευρώ και όχι 105 δις το έχασε από την μεγάλη μείωση του ΑΕΠ λόγω της ύφεσης.
Σωρευτικά θα ξεπεράσει το 26% η ύφεση στην Ελλάδα εξέλιξη που με μαθηματική ακρίβεια οδηγεί σε αδιέξοδο την χώρα.
Ωστόσο ακόμη και αν υπάρξει ένα καθολικό haircut που θα το πληρώσουν και οι φορολογούμενοι πολίτες η Ελλάδα δεν θα διασωθεί αν δεν υπάρξει ανάκαμψη του ΑΕΠ ώστε να παράγεται νέος πλούτος και να δημιουργεί πρωτογενή πλεονάσματα.
Το πακέτο λύσεων που θα προταθεί για την Ελλάδα
Χρονοδιαγραμματικά υπάρχει αντικειμενικό πρόβλημα καθώς το Eurogroup στις 12 Νοεμβρίου θα βρεθεί στον αέρα αν μέχρι τότε δεν έχει επισημοποιηθεί η έκθεση της Τρόικα.
Το ιδανικό σενάριο θα ήταν η έκθεση προόδου της Τρόικα να επισημοποιηθεί έως τα τέλη της εβδομάδας αλλά το πιθανότερο είναι να δημοσιοποιηθεί έως τις 16 Νοεμβρίου.
To πιθανό σενάριο είναι να κλειδώσουν τα μέτρα για την Ελλάδα και η δόση στις 22 και 23 Νοεμβρίου.
Η Ελλάδα βρίσκεται σε οριακά σημεία ωστόσο η ΕΕ φαίνεται να έχει μελετήσει ένα πακέτο λύσεων – διευκολύνσεων για την Ελλάδα που θα περιλαμβάνει…..
1)Επαναγορά χρέους. Θα τεθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων αλλά δεν είναι σαφές αν θα ανακοινωθεί κάτι σε αυτή την φάση.
Όμως θα καταστεί σαφές ότι η ΕΕ στηρίζει ένα σχέδιο επαναγοράς χρέους από την Ελλάδα.
Θα χρησιμοποιήσουν μέρος των κεφαλαίων του ΤΧΣ ή το ESM θα δανείσει την Ελλάδα για να αγοράσει σε χαμηλότερες τιμές τα νέα ελληνικά ομόλογα που εμφανίζουν μέση τιμή οι 20 εκδόσεις περίπου 25 μονάδες βάσης.
Στην λήξη τους η Ελλάδα θα πληρώσει τους κατόχους με ονομαστική αξία 100 μονάδες βάσης ενώ τώρα βρίσκονται στις 25 μονάδες βάσης.
Αν λοιπόν τα αγοράσει στις 50 ή 60 ή 70 μονάδες βάσης κερδίζει την διαφορά μεταξύ τιμής κτήσης και αρχικής έκδοσης δηλαδή της ονομαστικής αξίας.
Αν υποθέσουμε ότι έχει εκδώσει ομόλογα 10 δις και η τρέχουσα αξία τους είναι 2,5 δις ευρώ και λόγω της επαναγοράς οι τιμές των ομολόγων αυξηθούν π.χ. στις 60 μονάδες βάσης τότε θα αγοράσει τα 10 δις ευρώ με 6 δις ευρώ άρα θα έχει κερδίσει 4 δις ευρώ.
Όμως θα χρειαστεί να δανειστεί 6 δις για να μπορέσει να επαναγοράσει τις εκδόσεις του το ελληνικό δημόσιο.
2)Με δεδομένο ότι τι κόστος για μια χώρα που έχασε 42 δις ευρώ στον ΑΕΠ σε πραγματικούς όρους είναι υψηλό στην εξυπηρέτηση των νέων δανείων θα προταθεί να μειωθούν μεταξύ 2,5% με 3%.
3)Θα επιτραπεί στην Ελλάδα να εκδίδει περισσότερα έντοκα.
Μέχρι τώρα για να καλύψει τις βραχυχρόνιες ανάγκες έχει εκδώσει 15 δις ευρώ σε έντοκα.
Επίσης λήγουν και έντοκα προσεχώς 3μηνης διάρκειας τα οποία μπορεί να παραταθεί η περίοδο αποπληρωμής τους.
Δεν αποκλείεται τα 15 δις ευρώ σε έντοκα να αυξηθούν στα 25 δις ευρώ.
4)Έχει αποφασιστεί και η ΕΚΤ φέρεται να διάκειται θετικά να καταβάλλει στην Ελλάδα όλο το κέρδος μεταξύ τιμών κτήσης και ονομαστικής αξίας στην λήξη τους.
Η ΕΚΤ και Εθνικές Κεντρικές Τράπεζες κατέχουν 56 δις ευρώ ελληνικού χρέους.
Η ΕΚΤ διέθεσε 37 δις ευρώ για να αγοράσει στις 70 μονάδες βάσης ελληνικό χρέος ονομαστικής αξίας περίπου 48 δις ευρώ.
Η διαφορά των 11 δις ευρώ που είναι μεταξύ τιμών κτήσης και ονομαστικής αξίας είναι το κέρδος το οποίο η ΕΚΤ θα το καταβάλλει στην Ελλάδα κάθε φορά που λήγει ένα ομόλογο.
Το 2014 π.χ. λήγουν 10 δις ευρώ της ΕΚΤ και Κεντρικών Τραπεζών.
Πέτρος Λεωτσάκος
ΠΗΓΗ:www.bankingnews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου